پرواز ایران سیاست آمریکا تحریم ها آمریکایی

پرواز: ایران سیاست آمریکا تحریم ها آمریکایی اجرای صحیح برجام اخبار سیاست خارجی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی ادعای ترکیه در مورد پروژه «گاپ» قانع‌مان نکرد/ دست همکاری با ظریف داده‌ام ، عراقچی

سید عباس عراقچی با اشاره به ادعای ترک ها در ارتباط با پروژه «گاپ»، گفت: آنها ادعا می کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه را بر روی کشورهای اطراف در نظر گرفته ان

ادعای ترکیه در مورد پروژه «گاپ» قانع‌مان نکرد/ دست همکاری با ظریف داده‌ام ، عراقچی

عراقچی : ادعای ترکیه در مورد پروژه «گاپ» قانع مان نکرد/ دست همکاری با ظریف داده ام

عبارات مهم : ایران

سید عباس عراقچی با اشاره به ادعای ترک ها در ارتباط با پروژه «گاپ»، گفت: آنها ادعا می کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه را بر روی کشورهای اطراف در نظر گرفته اند درحالی که این ادعای آنها است و ما نسبت به صحت این ادعا هنوز قانع نشده ایم، از دیگر سو کارشناسان ایران، عراق و سایر کشورهای اطراف، نظر های دیگری در این زمینه دارند.

ادعای ترکیه در مورد پروژه «گاپ» قانع‌مان نکرد/ دست همکاری با ظریف داده‌ام ، عراقچی

در چهارسال اخیر نامش به برجام گره خورده هست، ولی از ۱۱ سال گذشته در کنار دیگر مباحث معمول سیاست خارجی به دیپلماسی آب نیز علاقمند بوده و همین عنوان باعث شده است که مطالعات جدی و تخصصی در این زمینه داشته باشد، چنان که در سال ۱۳۹۵ کتاب «دیپلماسی آب های فرامرزی و نظام بین الملل» را منتشر کرد.

سید عباس عراقچی، در ۲۲ اردیبهشت سال گذشته، در مراسم رونمایی از این کتاب با اشاره به سابقه ی علاقمندی اش به عنوان دیپلماسی آب تصریح کرد: درگیری من با این عنوان از ۱۰ سال پیش شروع شد؛ زمانی که در اداره کل حقوقی وزارت امور خارجه مشغول به کار شدم و با مسایل حقوقی آب و آب های فرامرزی روبه رو شدم. از جمله مشکلی که ما با عراق در حوزه اروندرود داشتیم، مجموع اطلاعات و گزارش هایی را از این عنوان جمع آوری و مکتوب کردم و کنار گذاشتم، در ژاپن نیز با شهردار توکیو در عنوان کنترل هدر رفت آب در شبکه های شهری گفت وگو کردم و در آن جا با دیپلماسی دیگری به نام دیپلماسی آب مجازی آشنا شدم.

سید عباس عراقچی با اشاره به ادعای ترک ها در ارتباط با پروژه «گاپ»، گفت: آنها ادعا می کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه را بر روی کشورهای اطراف در نظر گرفته ان

معاون وزیر امور خارجه، در مصاحبه تقصیلی با ایسنا در مورد دیپلماسی آب، با بیان این که بحران آب در خاورمیانه به بحرانی بسیار جدی تبدیل شده است و هر روز این بحران عمیق تر و وخیم تر می شود، خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که جنگ های آتی در این منطقه بر سر عنوان آب باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در این گفت وگوی یک ساعته که متن کامل آن به شرح زیر هست، در مورد ابعاد فنی و سیاسی پرسشها آبی و زیست محیطی مطرح بین کشور عزیزمان ایران و کشورهای افغانستان و ترکیه و همچنین موانع و چالش های پیش روی پنج کشور ساحلی دریای خزر جهت رسیدن به رژیم حقوقی تازه به تفصیل سخن گفت و در آخر صحبت های خود به توصیه حاشیه ای مهمی اشاره کرد.

سیدعباس عراقچی، در مورد جایگاه دیپلماسی آب در سیاست خارجی کشور عزیزمان ایران و عرصه جهانی اظهارکرد: عنوان آب، تامین منابع آبی، مقابله با کم آبی و همچنین چگونگی استفاده ازحوزه های آبی یکسان از گذشته، جزو پرسشها سیاست خارجی بوده و در وزارت امور خارجه کشورمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

ادعای ترکیه در مورد پروژه «گاپ» قانع‌مان نکرد/ دست همکاری با ظریف داده‌ام ، عراقچی

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، با بیان اینکه هر یک از پرسشها مرتبط با آب متناسب با عنوان ارزش در ادارات متفاوت وزارت خارجه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند، تصریح کرد: در چند دهه اخیر آب تبدیل به یک دغدغه جهانی شده است و در همین چارچوب «دیپلماسی آب» و علمی به نام «سیاست آب» یا «هیدروپالیتکس» شکل گرفته هست، چنان که در حال حاضر در بعضی از دانشگاه های معتبر دنیا این رشته ها تدریس می شوند.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه، ادامه داد: در چند سال اخیر در کشور ما نیز مساله آب و کمبود آن به یک عنوان جدی و حساس تبدیل شده است است و ابعاد متفاوت حتی امنیتی به خود گرفته است.

سید عباس عراقچی با اشاره به ادعای ترک ها در ارتباط با پروژه «گاپ»، گفت: آنها ادعا می کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه را بر روی کشورهای اطراف در نظر گرفته ان

عراقچی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، در وزارت امورخارجه نیز تلاش شده است است که تمرکز بیشتری بر روی دیپلماسی آب به وجود آید. در همین چارچوب و با توجه به ابعاد حقوقی و بین المللی دیپلماسی آب، این عنوان در معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

تعیین دستیار خاص جهت دیپلماسی آب

ادعای ترکیه در مورد پروژه «گاپ» قانع‌مان نکرد/ دست همکاری با ظریف داده‌ام ، عراقچی

وی اعلام کرد: در جهت پرسشها مورد اشاره، بخشی به نام دیپلماسی آب در این معاونت شکل گرفته و دستیار خاص ای سرپرستی این بخش را برعهده دارد. البته به نظر می رسد در ساختار تازه وزارت امور خارجه، دیپلماسی آب جایگاه خاص و جدی تری خواهد داشت و به صورت متمرکزتر بر روی آن کار خواهد شد.

عراقچی در مورد تشکیل کمیته آب در وزارت خارجه، نیز توضیح داد : در جریان مذاکرات اخیر کشور عزیزمان ایران و افغانستان بر تشکیل پنج کمیته کاری بین دو کشور توافق شد که یکی از این کمیته ها، کمیته آب است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: مسئولیت هر کدام از کمیته ها با یکی از معاونین وزیر در وزارتخانه های متفاوت است ولی همه این کمیته ها زیر نظر وزیر امور خارجه فعالیت می کنند. به همین جهت مسئولیت کمیته آب به معاونت حقوقی و بین الملل دستگاه دیپلماسی سپرده شده است هست. این کمیته های پنچ گانه، تاکنون یک بار در کشور عزیزمان ایران تشکیل جلسه داده اند و جلسه بعدی آنها در افغانستان خواهد بود، گرچه هنوز وقت دقیق آن مشخص نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که در مورد آب، سه عنوان تالاب های هامون، رود هیرمند و رودخانه هریرود بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان مطرح است و تاکنون در کمیته آب چه بحث هایی در مورد این سه عنوان انجام شده است است؟، خاطرنشان کرد: در کمیته آب که بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان تشکیل شده است هست، چهار عنوان را بررسی می کنیم که شما سه عنوان آن را اشاره کردید. عنوان اول مربوط به تالاب های هامون و اکوسیستم این منطقه هست. متاسفانه به علت بی توجهی هایی که در سال های گذشته صورت گرفته و همچنین تغییرات اقلیمی، خیلی از تالاب ها به سمت خشک شدن رفته اند و بعضی از آنها خشک شده است اند. خشک شدن تالاب ها منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه کشاورزی و همچنین محیط زیست از جمله تولید گرد و غبار شده است است و اکنون یکی از مباحث یکسان بین ما و افغانستان که هر دو نیز با آن روبرو هستیم، همین قضیه است.

قدیمی بودن معاهده هیرمند، علت بر بی اعتبار بودن آن نیست

معاون وزیر امور خارجه گفت: در مورد رودخانه هیرمند معاهده ای بین ما و افغانستان از سال های قبل منعقد شده است است ولی قدیمی بودن این معاهده علت بر بی اعتبار بودن آن نیست. از نظر دولت کشور عزیزمان ایران و افغانستان این معاهده کماکان معتبر هست. آب رودخانه هیرمند از افغانستان سرچشمه می گیرد، وارد خاک کشور عزیزمان ایران می شود، از تالاب های هامون می گذرد و دوباره به خاک افغانستان باز می گردد. حقابه ای بر همین اساس جهت کشور عزیزمان ایران و افغانستان در نظر گرفته شده است که ما همچنان به آن پایبند هستیم. البته در مورد نحوه اجرا و مکانیزم بهره برداری از آب وهمچنین پرسشها مرزی مربوط به این رودخانه گفت وگوهایی دراین کمیته انجام شده است است.

عراقچی افزود: طبیعتا حقابه ما از رودخانه هیرمند امری جدا از حقابه محیط زیست هست. این روزها فقط کشورها و مردم نیستند که از حقابه برخوردارند بلکه محیط زیست و محیط زیست نیز حقی از این عنوان دارند. اگر حقابه ای جهت کشور عزیزمان ایران و افغانستان قائل هستیم باید حقآبه ای نیز جهت محیط زیست در نظر بگیریم و اجازه دهیم که روال طبیعی رودخانه ها و تالاب ها ادامه پیدا کند و به حیات خود ادامه دهند. بنابراین در مورد رودخانه هیرمند غیر از پرسشها اجرایی و مکانیزم های اجرای توافق که باید روی آن بحث و گفت وگو کنیم، در ارتباط با حقآبه محیط زیست و محیط زیست نیز مشورت هایی در حال انجام است و این عنوان مورد توجه دو کشور قرار گرفته است.

رودخانه ی هریرود، پرونده ای باز بین کشور عزیزمان ایران وافغانستان است

مسوول کمیته آب کشور عزیزمان ایران و افغانستان ادامه داد : عنوان سومی که بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان مطرح هست، بحث رودخانه هریرود هست. هنوز هیچ رژیم حقوقی بین ما و افغانستان و همچنین کشور ترکمنستان که به نوعی در این عنوان شراکت دارد، ایجاد نشده هست. رودخانه ی هریرود، پرونده ای باز بین ما و افغانستان هست. یکسری مطالعات فنی انجام شده است است تا مشخص شود سرچشمه های تامین آب جهت این رودخانه چه نقاطی هستند. کدام نقاط کشور عزیزمان ایران و افغانستان در ارتباط با این رودخانه بالادست و کجاها پایین دست هستند. در مورد این رودخانه یکسری بحث های فنی در کنار بحث های حقوقی و سیاسی وجود دارد که در کمیته مورد اشاره در حال بحث و گفت وگو در مورد آنها هستیم تا ببینیم آبی که در این منطقه وجود دارد، چگونه باید بین دو کشور تقسیم شود. نشانه نهایی ما رسیدن به یک رژیم حقوقی مورد توافق بین دو طرف است و امیدوارم مذاکرات مربوطه سریع تر شروع شود.

همکاری های یکسان پایتخت کشور عزیزمان ایران و کابل در حوزه آب

معاون وزیر امور خارجه، خاطر نشان کرد: عنوان چهارمی که در کمیته آب در حال بحث و مشورت در مورد آن هستیم، همکاری دو کشور کشور عزیزمان ایران و افغانستان در حوزه آب هست. معتقدیم که پرسشها آبی لزوما نباید به منازعه، مقابله و درگیری منجر شود، بلکه می توان از آن به عنوان موضوعی جهت همکاری استفاده کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، تصریح کرد: اگر تاریخ را مطالعه کنید، می بینید که آب هر لحظه یک عنوان بوده هست، گاهی موضوعی بین دو روستا، دو شهر و گاهی بین دو کشور و دو ملت. در تاریخ جنگ های زیادی بر سر آب ایجاد شده است است ولی جالب است به این توصیه توجه کنیم که همکاری ها در ارتباط با عنوان آب هم زیاد بوده است حتی زیاد از جنگ در ارتباط با آب. کشورها، قومیت ها، ملیت ها و شهرها و روستاها در اکثر موارد در ارتباط با عنوان آب به تفاهم رسیده اند و اکنون این ایده مطرح است که کشور عزیزمان ایران و افغانستان نیز علاوه بر سه عنوان مطرح شده است که پرسشها حقوقی، سیاسی و فنی هستند همکاری هایی نیز در زمینه آب داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که این همکاری ها به چه نحو خواهد بود؟ اظهار کرد: این همکاری ها می تواند به صورت اجرای پروژه های یکسان دنبال شود به نحوی که دو کشور از منافع این پروژه ها بهره مند شوند. می توانیم منابعی که در دو کشور وجود دارد را بین هم تقسیم کنیم. به عنوان نمونه ممکن است در بعضی از نقاط افغانستان آب فراوان وجود داشته باشد، از طرف دیگر ما هم نیروی کار و تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار داریم، می توانیم در پروژه های یکسان کشاورزی، باغداری، ماهیگیری و … از این توانایی ها و امکانات استفاده کنیم. به عنوان نمونه زمین هایی تخصیص داده شده است داده شود که آب آن از سوی یکی از طرفین تامین شود و کشورمقابل نیز نیروی انسانی، بذر و یا دانش مورد نیاز را تامین کند و سپس منافع حاصله بین دو طرف تقسیم شود. البته اینها ایده های خام هستند و هنوز پروژه ای تعریف نشده هست؛ ولی در جریان گفت وگوهای انجام شده است هر دو طرف ازپی گیری چنین ایده هایی استقبال کرده اند.

عراقچی با بیان اینکه ریاست کمیته آب بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان با او است و معاونان وزرا از وزارتخانه های کشاورزی، نیرو و همچنین شرکت محیط زیست در این کمیته حضور دارند، گفت: لذا هنگامی که در کمیته آب بحث همکاری بر سر عنوان آب مطرح می شود، طبیعی است که دوستان ما در وزارت جهاد کشاورزی مسئول می شوند که این پروژه ها را تعریف و طراحی کنند به نحوی که در دور بعدی مذاکره با طرف افغانستانی آنها را بر سر میز مذاکره ارائه دهیم.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه، در پاسخ به این پرسش که از مدت ها قبل مذاکرات آبی بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان شروع شده است و به نظر می رسد، این گفت وگوها تاکنون به نتیجه های موفقی نرسیده وحتی مساله آب بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان به یک عنوان امنیتی تبدیل شده است است؟ گفت: عنوان آب یک عنوان حیاتی به معنای واقعی کلمه است لذا جهت همه کشورها و همه دولت ها عنوان مهمی بوده و هست.

وی با تاکید بر این که نحوه تقسیم کردن و بهره برداری یکسان از منابع آبی، مباحث بسیار مهم در حوزه های آبی یکسان هستند، ادامه داد: همانطور که شما اشاره کردید بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان معاهده ای به نام معاهده هیرمند وجود دارد که در ارتباط با آن ده ها سال مذاکره شده است تا دو طرف توانسته اند به توافق برسند، گرچه بعد از توافق نیز حرف ها، نقل ها و مباحثی نیز همچنان مطرح بوده هست. در واقع می خواهم با ذکر این مثال این توصیه را یاد آوری کنم که رسیدن به توافق در ارتباط با اینگونه مباحث وقت بر هست. این واقعیت را باید در نظر داشته باشیم که تغییرات اقلیمی و کم کردن نزولات آسمانی از یک طرف و همچنین زیاد کردن جمعیت و گسترش صنعت و کشاورزی باعث شده است که میزان آب شیرین در منطقه خاورمیانه هر چه زیاد کم کردن پیدا کند و این پرسشها بر حساسیت های عنوان آب افزوده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه عوامل ذکر شده، بحران آب در خاورمیانه را به بحران بسیار جدی تبدیل کرده است و هر روز این بحران عمیق تر و وخیم تر می شود، خاطرنشان کرد: هنگامی که آب نباشد به دنبال آن بیکاری، فقر، مهاجرت و پرسشها امنیتی پیش می آید و حتی ممکن است باعث درگیری و منازعه بین دو کشور، دو شهر، دو قبیله و یا دو دِه شود. ، بنابراین با توجه به این مسائل، طبیعی است که تصمیم گیری در مورد منابع آبی که بین دو کشور یکسان هست، هر روز به یک عنوان جدی تر و سخت تر تبدیل شود و حتی ممکن است با منافع و امنیت ملی آن کشورها گره بخورد، بنابراین درچنین فرآیندی مذاکرات سخت تر و پیچیده تر می شوند و به دنبال آن رسیدن به توافق هم سخت تر خواهد بود. این یک امر روشن است و در مورد پرسشها آبی بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان نیز صدق می کند.

احتمالا جنگ های آتی در خاورمیانه، بر سر عنوان آب خواهد بود

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود آب شیرین درخاورمیانه آیا این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد جنگ بر سر آب در این منطقه باشیم؟ گفت: بله، این احتمال وجود دارد. جنگ آب یک عنوان تازه نیست، هر لحظه وجود داشته است و سال ها به عنوان یک خطر جدی در خاورمیانه به آن توجه شده است هست. این احتمال وجود دارد که جنگ های آتی در این منطقه بر سر آب باشد. ولی تاریخ جهت ما درس های زیادی دارد. طبق تجربیات تاریخی، زمینه های جنگ بر سر عنوان آب، می تواند به همکاری در این زمینه منجر شود و به همان دلیل، آب در سیاست خارجی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

عراقچی تاکید کرد: ارزیابی های بین المللی نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ کل منطقه خاورمیانه رسما به عنوان منطقه خشک آشنا خواهد شد که کشور عزیزمان ایران نیز مشمول بر آن می شود. این اوضاع تا سال ۲۰۵۰ به مراتب وخیم تر خواهد شد و کمبود آب و خشکسالی به یک عنوان بسیار، بسیار جدی جهت کشورهای خاورمیانه از جمله کشور عزیزمان ایران تبدیل خواهد شد و حتی ممکن است بخش هایی از سرزمین کشور عزیزمان ایران به طور کامل یا به میزان زیاد به خاطر این عنوان از حیز انتفاع ساقط شوند. بعضا در اخبار می شنویم که ادارات فلان شهرجنوبی کشور در ایام تابستان به خاطر شدت گرما، ساعت یک بعدازظهر تعطیل می شوند یعنی این شهر از ساعت یک بعدازظهر تا غروب که هوا خنک شود کارایی ندارد و ساعت استفاده از روز کم کردن پیدا می کند. به نظر می رسد در سال های آتی این گونه پرسشها به شکل گسترده تری ایجاد خواهند شد.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه، با بیان اینکه در ارتباط با بحران مورد اشاره دو تدبیرکلی درعرصه جهانی وجود دارد، گفت: تدبیر اول تامین منابع آب از خارج از کشور است وتدبیر دوم مدیریت منابع آب در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه در هر دو تدبیر مورد اشاره سیاست خارجی نقش ایفا می کند، در پاسخ به این پرسش که به چه میزان امکان دارد که بتوانیم آب را از خارج به داخل کشورمنتقل کنیم؟ گفت: در کشور عزیزمان ایران نیز ایده هایی در این زمینه وجود دارد که از بعضی از کشورهای اطراف آب تامین شود، ولی اینکه چقدر از لحاظ فیزیکی می توان این ایده ها را عملیاتی کرد یک عنوان دیگر هست. اکنون تعدادی از کشورهایی که کم آب هستند که از طریق حفر کانال های خاص آب را از کشورهای پرآب به داخل کشورشان انتقال یافته می کنند.

معاون وزیر امور خارجه، با تاکید بر اینکه در مورد مدیریت منابع آب و اینکه چگونه از آب موجود استفاده بهینه کنیم، سیاست خارجی نقش مهمی دارد، به عنوان آب مجازی نیز اشاره کرد و گفت: منظور از آب مجازی این است که بررسی شود جهت تولید یک کالا چقدر آب مصرف شده است هست، به عنوان نمونه در مورد کالایی مثل برنج از وقت نشاء تا برداشت به چه میزان آب استفاده می شود. میزان آبی که در این فرایند مورد استفاده قرار گرفته است را آب مجازی می گویند. بعضی اوقات آمارهای غیرقابل باوری در مورد استفاده از آب در محصولاتی که تولید می شود، مطرح می شود، به عنوان نمونه بر اساس بعضی از آمارهای اعلام شده، در تولید یک کفش چرمی نزدیک به ۴۵ الی ۵۰ هزار لیتر آب مصرف می شود.

آیا بهتر نیست کالایی که آب زیادی مصرف می کند را از خارج وارد کنیم و خودمان …

وی ادامه داد: در واقع آب مجازی به ما می گوید به این عنوان توجه کنید که جهت تولید یک کالا چقدر آب مصرف می شود و از دیگر سو این عنوان را مطرح می کند که اگر کشوری کم آب هست، بهتر است کالایی را تولید کند که آب کمی مصرف می کند و کالاهای پر آب را از خارج تهیه کند. بنابراین در همین چارچوب کشورها در تجارت خارجی باید به سمت تجارت هوشمند حرکت کنند و عامل آب را در این هوشمندی در نظر بگیرند. به عنوان نمونه ما به عنوان کشوری کم آب، باید بررسی کنیم که جهت تولید بعضی از محصولات کشاورزی چقدر آب مصرف می کنیم و بعد از آن، در این مورد فکر کنیم که آیا بهتر نیست کالایی که آب زیادی مصرف می کند را از خارج وارد کنیم و خودمان به سمت تولید کالاهایی برویم که آب کمتری مصرف می کنند؟

عراقچی با بیان اینکه این عنوان نیز ارتباط مستقیمی با سیاست خارجی و تجارت خارجی دارد، گفت: در چارچوب این مقوله بحث کشت های فراسرزمینی نیز مطرح می شود؛ به عنوان نمونه شما می خواهید کالایی را تولید کنید که به آب فراوان نیاز دارد، شما می توانید با توافق با کشوری که از آب زیادی برخوردار هست، کالای مورد نظر را در آن کشور تولید کنید و سپس محصولات را به داخل کشورتان انتقال یافته کنید. کشورها می توانند در این زمینه با یکدیگر قرارداد ببندند. به عنوان نمونه کشورهایی که پرآب هستند و زمین های حاصل خیزشان زیاد از مورد نیازشان هست، می توانند زمین کشاورزی در اختیار کشورهایی قراردهند که کم آب هستند و این کشورها با استفاده از منابع آبی موجود کالای مورد نظر خود را تولید کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: عنوان دیگر در این زمینه، بهینه سازی مصرف، اصلاح الگوی مصرف و اصلاح الگوی سیستم های کشت و آبیاری هست. هر کدام از این مباحث جهت خودشان دارای تکنولوژی و دانش هستند. تعدادی از کشورها به این تکنولوژی و دانش رسیده اند و ما می توانیم از تجربیات بین المللی آنها در داخل کشور بهره برداری کنیم، در همین چارچوب حتی می توان سرمایه گذاری خارجی جذب کرد و یا از منابع مالی شرکت های بین المللی استفاده کرد.

عراقچی در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با مصرف بهینه آب در کشور، اظهار کرد: گفته می شود که در پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از ۲۰ درصد آب لوله کشی در زیر زمین به خاطر پوسیدگی لوله ها و نواقصی که لوله ها دارند هدر می رود البته من تا رقم ۴۰ درصد نیز شنیده ام. در دهه ۷۰ توکیو (پایتخت ژاپن) نیز چنین مشکلی را داشت و بالای ۲۰ درصد آب لوله کشی اش به همین خاطر هدر می رفت ولی اکنون در یک پروژه طولانی مدت هدررفت آب را به زیر دو درصد رسانده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده، میزان نزولات آسمانی در کشور عزیزمان ایران حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است و برآورد می شود که حدود ۲۸۰ الی ۲۹۰ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود، گفت: اینها موضوعاتی است که ما با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از تجربیات دیگر کشورها می توانیم از آنها جلوگیری کنیم. دیپلماسی آب و سیاست خارجی وظیفه دارد که این تکنولوژی ها را با ایجاد ارتباط بین مراکز علمی داخل کشور و خارج از کشور به داخل کشور عزیزمان ایران انتقال یافته کند و زمینه را جهت سرمایه گذاری خارجی در کشور در این حوزه ها فراهم کند.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین با تاکید براینکه باید دولت بر روی آب سرمایه گذاری جدی داشته باشد، تصریح کرد: اگر عنوان آب را جدی نگیریم حتما با خشکسالی مواجه می شویم، همانطور که عنوان آلودگی هوا را جدی نگرفتیم و اکنون می بینیم که در طول زمستان چه بلایی بر سر تنفس مردم در پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید؛ عنوان ریزگردها را جدی نگرفتیم و در حال حاضر مشاهده می کنیم که بعضی از شهرهای کشور با چه فاجعه ای در این زمینه روبرو هستند.

عراقچی با بیان این که اگر عنوان آب را جدی نگیریم در بعضی از شهرهای کشور در سال های آتی با شرایط بسیار مشکل مواجه می شویم، افزود: دولت و وزارت خارجه هر دو بر روی آب و دیپلماسی آب جدیت و حساسیت دارند. دیپلماسی آب به مرور جایگاه خود را در سیاست خارجی کشور باز کرده البته کار در این زمینه سخت و طولانی است ولی امیدواریم بتوانیم با تلاش و برنامه ریزی منافع ملی کشور را در این چارچوب تامین کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد عنوان آب در کشور همچنان جدی گرفته نمی شود و مباحثی که در این زمینه حتی از سوی دولتمردان مطرح می شود، زیاد جنبه شعاری دارد؟ گفت: این سخن که دولتمردان در این ارتباط فقط شعار می دهند را قبول ندارم ولی اینکه بحث آب به طور کلی در جامعه جدی گرفته نشده هست، حرف صحیحی است.

معاون وزیر امور خارجه، با بیان اینکه جهت مقابله با بحران آب در کشور، باید آگاهی های عمومی زیاد کردن پیدا کند و همه مردم، فواید و دانشگاهیان متوجه شوند که با یک بحران جدی روبرو هستیم، افزود : رسانه ها نقش مهمی در زیاد کردن این آگاهی دارند. باید به مردم شیوه های مصرف بهینه آب را یاد دهند. در دنیا روی این مباحث کار شده، تجربیات خوبی وجود دارد و باید این تجربیات به داخل کشور انتقال یافته شود. در حال حاضر در دانشگاه ها عنوان آب فقط از زاویه مهندسی و سازه های آبی مورد مطالعه و تحقیق قرار می گیرد در حالی که دانش آب و دیپلماسی آب مورد غفلت قرار گرفته است و باید آخر نامه ها و پروژه ها به این سمت سوق داده شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد همکاری وزارت خارجه با دیگر نهادهای مسئول در ارتباط با حوزه آب، گفت: با وزارتخانه های نیرو، کشاورزی و شرکت محیط زیست به صورت مرتب جلسه داریم و در مورد عنوان آب، رودخانه های فرامرزی، تامین آب حوزه های مشترک، بحث های زیست محیطی و گرد و غبار، گفت گوهای جدی انجام می دهیم و همکاری های مستمری در حال صورت گرفتن است.

چاش های موجود بین کشور عزیزمان ایران و ترکیه بر سر پروژه «گاپ»

عراقچی در مورد این عنوان که رییس جمهور در اجلاس اخیر گرد و غبار که در پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شده است بود به صورت تلویحی از سدسازی های ترکیه که به پروژه گاپ « GAP» و یا Guneydogu Anadolu Projesi معروف هست، انتقاد کرد و نسبت به این عنوان تصویر العمل نشان داد، آیا که این پروژه بر روی دجله و هورالعظیم تاثیر می گذارد و از نظر زیست محیطی اثرات زیان باری را جهت کشور عزیزمان ایران و عراق به وجود می آورد ولی مقامات ترکیه ای مدعی هستند که بر روی این طرح ها کار کارشناسی شده است است و ضربه زیست محیطی به کشور عزیزمان ایران و عراق وارد نمی کند، خاطرنشان کرد: مشورت های ما با طرف های ترک در این زمینه ادامه دارد. واقعیت این است که مباحث جهانی امروز دیگر در قالب حاکمیت داخل کشورها نمی گنجد. اکنون کشورها اگر اقداماتی انجام می دهند تاثیرات این کارها فراتر از داخل خود آن کشورها است و حتی ممکن است تاثیرات فرامنطقه ای داشته باشد و کل جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه بسیاری از تهدیداتی که اکنون در عرصه جهانی وجود دارد مربوط به یک یا دو کشور نیست و مرز نمی شناسد، تصریح کرد: در همین چارچوب مقابله با آنها نیز به همکاری های منطقه ای و بین المللی نیاز دارد. به عنوان نمونه فرض کنید یک کشور بر روی منابع آبی یکسان سد ایجاد کند و باعث خشکسالی در کشورهای اطرافش شود. این اقدام باعث به وجود آوردن پدیده ای به نام ریزگردها می شود و تعداد زیادی از کشورهای منطقه از این عنوان متاثر می شوند و جهت شهروندانشان مسئله ایجاد می شود. در همین چارچوب است که تاکید می شود دیگر اثرات یک عنوان در چنین حوزه هایی در حوزه داخلی یک کشور باقی نمی ماند و اثرات آن منطقه ای و فرامنطقه ای است.

ادعای ترک ها، قانع مان نکرد

وی با بیان اینکه در مورد عنوان اشاره شده، مشورت هایی را به صورت مشخص با ترکیه داریم، تاکید کرد : این گونه نیست که یک کشور بتواند ادعا کند که من هر کاری که بخواهم در حوزه ی سرزمینی ام انجام می دهم و کاری به تبعات آن جهت کشورهای همسایه ندارم.

عراقچی با اشاره به ادعای ترک ها در ارتباط با بحث پروژه گپ، تصریح کرد: آنها ادعا می کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه را بر روی کشورهای اطراف در نظر گرفته اند. در حالی که این ادعای آنها است و ما نسبت به صحت این ادعا هنوز قانع نشده ایم، از دیگر سو کارشناسان ایران، عراق و سایر کشورهای اطراف، نظر های دیگری در این زمینه دارند.

معاون وزیر امور خارجه، ادامه داد: قطعا چنین موضوعاتی از طریق منازعه و درگیری حل نمی شود و بلکه باید در چارچوب گفتگو و همکاری آنها را به پیش برد. متاسفانه منطقه درگیر پرسشها و پرسشها متفاوت هست. موضوعاتی که بین کشورهای این منطقه به وجود آمده آنقدر متنوع و زیاد است که گاهی اولویت ها جابجا می شود. ما و ترکیه در مورد موضوعاتی چون سوریه، عراق، مبارزه با تروریسم، بحث اکراد و همچنین پرسشها دیگر چالش ها، گفت وگوها و همکاری هایی داریم، در بعضی ازاین پرسشها اشتراک نظر و در مورد بعضی اختلاف نظرهایی داریم.

رایزنی هایی را با شرکت ملل در مورد تبعات پروژه گاپ انجام داده ایم

وی با تاکید بر اینکه پروژه گاپ هم یکی از موضوعاتی است که روی میز گفتگوهای کشور عزیزمان ایران و ترکیه قرار گرفته هست، گفت: ما با دیگر کشورهایی که از این عنوان متاثر هستند نیز مشورت هایی داریم. با شرکت های بین المللی از جمله شرکت ملل نیز گفت وگو هایی را در این ارتباط شروع کرده ایم.

ترکیه نباید آب را به یک عنوان تجاری تبدیل کند

این دیپلمات ارشد کشورمان، در پاسخ به این پرسش که ترک ها این استدلال را مطرح می کنند که با اجرا کردن این پروژه ها، استراتژی ذخیره آب را دنبال می کنند و اگر در آینده مشکلی جهت کشورهای اطراف از نظر آب پیش آید، می توانند آب را در اختیار آنها قراردهند؟، گفت: آب یک عنوان حیاتی است و نباید به یک عنوان تجاری تبدیل شود. کشورهای بالادست از مسئولیت های حقوقی و انسانی برخوردار هستند.

عراقچی با بیان اینکه در عنوان آب بعضی از کشورها بالادست و بعضی از کشورها پایین دست هستند، ادامه داد: به عنوان نمونه در حوزه های آبی یکسان بین ما و افغانستان، افغانستان بالادست است و ما پایین دست هستیم. در مرزهای غربی این عنوان برعکس است و ما بالادست هستیم و عراق پایین دست است.

وی ادامه داد: در نرم های بین المللی به کشوری که بالادست هست، اجازه نمی دهند حقوق مردم پایین دست را نادیده بگیرد و چون امکان جلوگیری از حرکت آب را دارد، به مردم در حوزه های پایین دست فشار آورد.

اختلافات بین پنج کشور ساحلی دریای خزر، همچنان باقی است

عراقچی در پاسخ به این پرسش که قرار است طی ماه های آتی پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان برگزار شود و آیا این امکان وجود دارد که رژیم حقوقی دریای خزر در این اجلاس نهایی شود، از طرف دیگر در بعضی از خبرها ذکر شده است که تراز آبی کشور عزیزمان ایران در تالاب» میان کاله» و «خلیج گرگان» به علت اینکه روس ها در «ولگا «با کشت محصولات کشاورزی آّب بیشتری از این منطقه را مصرف می کنند، کم کردن پیدا کرده است؟، خاطرنشان کرد: در دریای خزر با بحث رژیم حقوقی مواجه هستیم. در وزارت خارجه عنوان رژیم حقوقی دریای خزر در دبیرخانه ای در معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه دنبال می شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما هنوز نتوانسته ایم به رژیم حقوقی جدیدی در دریای خزر دست پیدا کنیم و اختلافاتی که بین پنج کشور ساحلی دریای خزر وجود دارد، همچنان باقی هست. در حوزه هایی همچون زیر سطح، روی سطح و همچنین قلمروهای دریایی با مباحث متنوع و پیچیده ای روبرو هستیم و این خود باعث شده است که به ر ژیم واحدی دست پیدا نکنیم. ، مذاکرات فنی و سیاسی در سطوح متفاوت جهت رسیدن به توافق بین پنچ کشور ساحلی دریای خزر در جریان است ولی قطعا رسیدن به توافق کار سخت و دشواری است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: عنوان دیگری که در همین چارچوب در حال پیگیری آن هستیم، پرسشها مربوط به حفظ محیط زیست خزر هست، از آلودگی هایی که بر اثر حفاری های نفتی ایجاد می شود تا حفظ ماهیان خاویاری و مسائلی همچون جابجایی سطح آب و اثراتی که اقدام یک کشورمی تواند بر محیط زیست این منطقه بگذارد.

عراقچی تصریح کرد: در عنوان آب بعضا می بینیم که اظهارنظرهای غیرکارشناسی زیادی انجام می شود، به عنوان نمونه اینکه می گویند دراینجا آب کم شده است به خاطر اینکه فلان کشور در فلان جا فلان کار را انجام داده هست. ممکن است که این کارها موثر باشد ولی اثبات اینگونه اظهارنظرها نیازمند کاری علمی، فنی و میدانی است تا بتوانیم با قاطعیت بگوییم به عنوان نمونه فلان اقدام روسیه باعث شده است که در پایین دست فلان مسئله در تالاب های ما به وجود آید. ما هنوز در این زمینه مطمئن نیستیم و نمی توانیم چنین قضاوتی را داشته باشیم.

وی گفت: شرکت محیط زیست، وزارت نیرو و سایر دستگاه های مربوطه باید کارها فنی، علمی و کارشناسی مورد نیاز را انجام دهند تا علت دقیق پایین رفتن سطح آب در یک تالاب، دریاچه و یا رودخانه مشخص شود و سپس با علت آن برخورد کنیم.

اقای ظریف صحبت خاصی با من جهت عوض کردن و جابه جایی نکرده است

در آخر این مصاحبه، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره تازه وزرات محمدجوادظریف بر دستگاه دیپلماسی کشور؛ همچنان در همین معاونت مشغول به فعالیت خواهدبود؟ یا مسوولیت دیگری در این وزارت منزل برعهده خواهد داشت، گفت: بعد از نهایی شدن کابینه به طورطبیعی مرحله ایجاد تغییرات در داخل وزارتخانه ها وشورای معاونان فرامی رسد. آقای ظریف ایده هایی درذهن دارند که درساختار وزارتخارجه تغییراتی ایجاد کنند و متناسب با این تغییرات افراد چینش خواهند شد.

عراقچی، در تصویر العمل به این پرسش که آیا با شما صحبتی جهت عوض کردن و جابه جایی شده است است؟ تصریح کرد: ایشان بامن صحبت خاصی نکرده اند. همانطورکه گفتم ایده هایی مطرح شده است ولی صحبت خاصی دراین ارتباط انجام نشده است.

وی در آخر تاکید کرد : بنده از روز اول دست همکاری به آقای ظریف داده ام و تا هر زمانی و در هر کجایی که ایشان صلاح بدانند با ایشان همکاری خواهم کرد.

واژه های کلیدی: ایران | پروژه | عراقچی | افغانستان | امور خارجه | افغانستان | وزارت خارجه | سید عباس عراقچی | وزیر امور خارجه | وزیر خارجه کشور | وزارت امور خارجه

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs